Spartaczone wspomnienia

Pęknięta pamięć
Fotografia i pamięć... w świadomości potocznej te dwa elementy połączone są ze sobą, tak ściśle, niczym awers i rewers jednej monety. Lustro z pamięcią – mówiono w XIX wieku o nowym wynalazku rysowania słońcem. Także i dziś fotografia ma pomagać w zapamiętaniu; „tu byłem”, „to widziałem”, „on był moim przyjacielem”, myślimy przeglądając albumy fotografii z dawnych lat.

Nic więc dziwnego, żeDavid Bate używa fotografii do snucia swojej opowieści o pękniętych wspomnieniach.Cykl „Bungled Memories”, [Spartaczone wspomnienia] są przewrotną grą z widzem. Wszak jeżeli fotografia jest lustrem z pamięcią, to czemu zapamiętane przez aparat wspomnienia zostały spartaczone? Kto jest temu winny? Fotografiaczy pamięć? A jeśli pamięć, to czyja?

Gra z widzem jest jednak jeszcze bardziej
zawikłana, ponieważ autor o wspomnieniach mówi językiem symboli, odwołując
się do symboliki martwej natury. W historii malarstwa europejskiego martwe natury, szczególnie te w wydaniu XVII-wiecznym, będące opracowaniem tematu ‘Vanitas’, były gatunkiem bardzo silnie nacechowanym znaczeniami symbolicznymi. Intelektualna koncepcja tego rodzaju przedstawienia narodziła się w siedemnastowiecznej Lejdzie, pielęgnującej tradycje humanistyczne, słynącej ze studiów o emblematach i atrybutach. W obrazach Davida Bailly czy braci Pietera i Hermana Steenwijck znaleźć można szereg symboli odwołujących się do nietrwałości życia i świata materialnego (np. zwiędłe kwiaty, zepsute owoce, zniszczone książki) czy upływu czasu (np. zegary i palące się świece). Inne kreacje martwych natur przedstawiały stół zastawiony do posiłku, na którym pojawiały się owoce, mięso, cytryny,
wino, homary i inne wiktuały, symbolizujące rozkosze podniebienia. Jedzeniu towarzyszyły
ozdobne talerze, karafki, kieliszki.

Odwołania do tego zestawu symboli
i form, znaleźć można bez trudu w „Bungled Memories”: stół, kieliszki, filiżanki,
noże, talerze, cytryny, wino. Jednak na każdym zdjęciu któryś z tych elementów
jest pęknięty, złamany, wywrócony. Ascetyczne, monochromatyczne kompozycje
nie symbolizują rozkoszy zmysłów lecz opowiadają o przewrotności naszych wspomnień.A narratorem tej opowieści staje się fotografia, najbardziej pamiętliwy spośród
wszystkich sposobów rejestracji.

Agata Chrzanowska
kurator: Karolina Lewandowska


Galeria Sztuki Mediów ASP
ul. Spokojna 15
01-044 Warszawa
kurator galerii: Mariusz Dąbrowski
wernisaż: piątek, 9.05 g. 18 / (do 31.05)

David Bate
David Bate
     

 

David Bate

Studia: 1999 – doktorat na
Wydziale Sztuk Pięknych
Uniwersytetu w Leeds.

1988 – magisterium z historii
społecznej na Wydziale
Sztuk Pięknych Uniwersytetu
w Leeds.

Bakalaureat (z wyróżnieniem) na temat sztuki filmowej i fotografii,Polytechnic of Central London.

1980– podstawy sztuki,
Portsmouth College of Art &
Design.

Wybrane wystawy indywidualne:

2008 – „Bungled
Memories” [Spartaczone
wspomnienia], Hoopers Gallery,Londyn.

2006 – „Zone”[Strefa], Biennale Fotografii w Stambule, Stambuł.

2004 –„Bungled Memories”, GaleriaHobusepea, Tallin, Estonia.

2003 – „Zone”, XV Biennale
Fotografii, Lorient, Francja.

„Zone”, Archetyp, Bruksela.

2002 – „Zone”, Belfast Exposed,Belfast, Irlandia.

„Trànsiti migració” (z Wendy McMurdo),Museu d’Art, Girona,Hiszpania.

Wybrane wystawy zbiorowe:

2007 – „Bungled
Memories”, Instytut Studiów
Romańskich, Londyn.

2005 – ‘Diderot’, Danielle ArnaudGallery, Londyn.