Zbigniew Wichłacz

Wystawy po latach

Operator obrazu filmowego. Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi (1977); następnie jego wykładowca (od 2006 profesor sztuki filmowej PWSFTViT),
a od 2005 – jego dziekan.

Zaczynał jako operator kamery w filmach Piotra Szulkina
(„Oczy urocze”, 1976), Krzysztofa Kieślowskiego
(„Spokój”, 1976) i Grzegorza Królikiewicza („Tańczący Jastrząb”, 1977).

Autor zdjęć do ponad 40 filmów dokumentalny oraz kilkunastu filmów fabularnych, m.in.:
Piotra Andrejewa („Klincz”, 1979), Hanki Włodarczyk
(„Bluszcz”, 1982), Adama Kuczyńskiego („Mgła”, 1983), Marka Koterskiego („Dom Wariatów”, 1984), Wiesława Saniewskiego („Sezon na bażanty”, 1985), Magdaleny
Łazarkiewicz („Białe małżeństwo”, 1992),
Wojciecha Solarza („Legenda Tatr”, 1994), Grzegorza Skurskiego („Prawdziwa historia”,1998), Witolda Leszczyńskiego („Requiem”,
2001) oraz Ryszarda Bugajskiego („W kogo ja się wrodziłem”, 2001) i Roberta Glińskiego („Długi weekend”, 2004) – oba w cyklu „Święta polskie”. Współautor scenariuszy i autor zdjęć do noweli Jerzego Domaradzkiego
„Tablice”, 2005 – w cyklu filmów „Solidarność, Solidarność...” poświęconych rocznicy Sierpnia’80.


Galeria 87
ul. Piotrkowska 87
Łódź

Zbigniew Wichłacz
Zbigniew Wichłacz